Facets EP Facets EP

EPs

Miles MilesFacets EP

8 / 10

cover_miles

MODERN LOVE (LOVE068, 12” + digital)

Right now, the trend amongst those inhabiting the hard core of Modern Love is to slow down techno so much that it becomes a viscous sonic substance - sliding through the room like an insect plague. If you find that image unpleasant, wait until you hear the whole of “Facets EP”: you can say a lot of things about this single, but none of them are pleasant. Miles Whittaker (also known as or from MLZ, Millie, Pendle Coven and Demdike Stare) leaves his usual sound aside on this, his first single under his own name. It’s not that he doesn’t exercise some post-techno abstraction or esotericism, but he manages to take this deepening of difficult sounds to a new level, an uncomfortable and disorienting one. The rhythm isn’t only narcotised, like on Andy Stott’s recent “Passed Me By”, it’s also darker than dark. For example, listen to “Lustre”: the beat drags on towards an inferno of echoes and layers of static noise. It’s as hypnotic as a piece by Vladislav Delay - but it is as if, instead of using dub as an aesthetic element, he were trying to avoid ending up in Hades.

“Primer” is further proof that Miles has put all of his bad thoughts in “Facets EP”. Under a bed of watery sound you can hear, deep down, tribal rhythms and chain-like sounds: as if he were trying to re-create the hard techno sound of Sandwell District on a submarine base at the bottom of the ocean (until he surfaces as a man-fish, like Drexciya, driven by electro rhythms). “On The Fly” is another small torment, an industrial beat that drills insistently, as if Miles were daring you to endure the music without lifting the needle off the record. And on “Flawed”, possibly the best track on the record, he goes into the enchanted forest of Demdike Stare with an irregular compass - moving between up-tempo beats and the most unpleasant ambient. An uncomfortable yet tasty trip; Miles has opened a portal to a parallel modern techno dimension. It’s your decision whether you step through the door – the risk is considerable, but the satisfaction is all the greater for it.

Richard Ellmann

Miles - Facets by modernlove

¿Te ha gustado este contenido?...

También te gustará

Sascha Braunig

Actualidad

Así suena el presente: un repaso diario a las canciones más frescas del momento

Nuevas savias musicales que no merecen pasar desapercibidas.

leer más
aleix salo

Actualidad

Esto es lo que piensan los yanquis de la vieja Europa

Pequeños seres regordetes que nos cuentan la desaparición de la clase media en Europa y las tensiones entre estados occidentales.

leer más
James Kirkup

Actualidad

9 discos sugerentes que no debes pasar por alto

Para que sigas la actualidad sin fisuras. Y, aún más importante, con placer.

leer más
Joan Didion

Actualidad

"Escribo para sobrevivir": una historia sobre la conmovedora vida de Joan Didion

Griffin Dunne y Susanne Rostock han iniciado un Kickstarter que en sólo unas horas ya ha sobrepasado su propósito. ¿Su proyecto? Rodar el primer ...

leer más
homer

Actualidad

5 políticos piripis que dejan #lodePabloIglesias a la altura del barro

¡Salud!

leer más
slaughterhouse

Actualidad

“Cuando la víctima eres tú”: el documental sobre mataderos donde muere el verdugo

¿Recibirá La Parka el próximo Oscar?

leer más
Meneo Okuda

Actualidad

El arte urbano se hace carne rebelde en 'El Jardín'

Cuerpos desnudos y caras sin rostro en una nueva explosión de surrealismo pop con subtexto político.

leer más
blanco negro

Actualidad

Cuando diferencia es sinónimo de brutal belleza

Como una de las clásicas campañas  de Benetton, pero con una pizca de surrealismo y otra de erotismo.

leer más

cerrar
cerrar